Jak rozpoznać i leczyć bezdech senny?

Prawidłowy sen pozwala na regenerację organizmu oraz zniwelowanie efektów codziennych stresów. Poprawia nastrój i pozytywnie wpływa na nasze ciało i umysł.

Jednak bardzo często po dobrze przespanej nocy, wstajemy zmęczeni i poirytowani. Przyczyną tego, może być tzw. bezdech senny. Zespół bezdechu sennego jest bardzo niebezpieczną dolegliwością, która nieleczona, może poważnie zaszkodzić naszemu zdrowiu. Bezdech nocny występuje w trakcie snu i objawia się spłyceniem lub całkowitym zatrzymaniem oddechu na około 10 sekund. Może występować od kilku do nawet kilkudziesięciu razy w ciągu jednej nocy. Odpowiedzialne za to jest zbyt duże rozluźnienie mięśni i ścian gardła, co blokuje swobodny przepływ powietrza. Najbardziej widocznym lub też słyszalnym objawem bezdechu sennego jest głośne chrapanie.

Zaburzenia snu a bezdech senny

W wielu przypadkach osoby cierpiące na zespół bezdechu sennego, nie są świadome swojej przypadłości. Rano – po źle przespanej nocy – występują u nich bóle głowy i przemęczenie. Jednak objawy te rzadko łączone są z zaburzeniami snu. Większość osób zwyczajnie je ignoruje. Bezdech senny wymaga konsultacji lekarskiej oraz leczenia, ponieważ może być przyczyną problemów tętniczych, nadciśnienia, a w skrajnych przypadkach nawet zawału.

Bezdech senny – objawy

Objawy występujące w czasie bezdechu sennego dzielimy na dwa rodzaje. Te, z którymi mamy do czynienia w trakcie nocy i te, które możemy zaobserwować w ciągu dnia. Do nocnych oznak zaburzeń oddychania należą m.in.:

Przy objawach dziennych możemy wyróżnić:

Bezdech senny – leczenie

Bardzo dużą rolę przy leczeniu – nie tylko bezdechu sennego, ale także innych schorzeń natury medycznej – ma prawidłowa i szybka diagnostyka. W Medicus Clinic we Wrocławiu dysponujemy nowoczesnym sprzętem, co umożliwia przeprowadzenie, w krótkim czasie, bardzo dokładnych badań. To ogromna zaleta, zwłaszcza jeśli dolegliwości pacjenta są wyjątkowo uciążliwe i utrudniają normalne funkcjonowanie. Pierwszym krokiem do zdiagnozowania podłoża problemu powinna być wizyta u specjalisty. W Medicus Clinic oferujemy możliwość konsultacji laryngologicznej z jednoczesnym przeprowadzaniem endoskopii oraz spotkania z pulmonologiem. Lekarz po przeprowadzeniu wywiadu i dokładnym badaniu dobierze najlepszą metodę leczenia lub skieruje Pacjenta na dodatkowe testy.

Leczenie chrapania i bezdechu – badanie apnografem

W Medicus Clinic oferujemy swoim Pacjentom specjalistyczne badanie apnografem. Do wykonania badania niezbędna jest wcześniejsza konsultacja laryngologiczna. Apnograf sprawdza ilość bezdechów sennych występujących w czasie nocy. Dodatkowo monitoruje pracę serca, poziom natlenienia krwi, a także głośność chrapania i pozycję w jakieś dany pacjent śpi. Dzięki temu możemy również sprawdzić rodzaj bezdechów sennych, a co za tym idzie dobrać najlepszą możliwą technikę leczenia.

Leczenie chrapania i bezdechu – polisomnografia

Inną metodą diagnostyki, którą stosujemy w Medicus Clinic jest badanie polisomnografem. Polisomnografia trwa całą noc.

Pacjent w tym czasie przebywa w placówce, w przestronnym, w pełni wyposażonym, jednoosobowym pokoju.

Polisomnograf rejestruje m.in.:

Metody leczenia bezdechu sennego – aparat CPAP, plastyka języczka

W przypadku nocnych zaburzeń oddychania popularną metodą leczenia jest specjalna maska, która ułatwia przepływ tlenu. Taki aparat zakłada się na nos i usta, a dzięki specjalistycznej konstrukcji urządzenia, tlen pod odpowiednim ciśnieniem, przepływający przez gardło uniemożliwia zapadanie się jego ścianek. W skrajnych przypadkach niezbędne jest leczenie chirurgiczne. Wtedy możliwe jest wykonanie plastyki języczka, podniebienia i gardła (UPPP). To zabieg chirurgiczny polegający na poszerzeniu dróg oddechowych poprzez wycięcie nadmiaru błony śluzowej oraz części języczka. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat walki z bezdechem sennym, chrapaniem oraz innymi zaburzeniami snu, zapraszamy na konsultacje do naszego Specjalistycznego Centrum we Wrocławiu.

Umów się na konsultacje

Centrum Medyczne Medicus Wrocław - Kontakt